Wells fargo online podnikání http://lekarnuonline.com/ formulář souhlasu rodičů lékařské

Reklama:

GRY MMO 3D
GRY MMO 2D
GRY MMOFPS
GRY SPORT MMO
RACING MMO
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 58,379
Najnowszy Użytkownik: ~Aileenbxr
Ostatnie Artykuły
Naviage
Shadowland Online
TransForce
LaYa Online
Krew Bogów


Historia i ewolucja gier MMO...

Historia i ewolucja gier MMO...

czyli skąd się to wszystko wzięło.

Czy grając w WoWa, League of Legends, czy inne sieciówki ktoś z was zastanawiał się kiedy i jak powstał cały gatunek tak potężnej gałęzi gier komputerowych? Rzadko spotykam się z graczami którym mówią coś słowa: MUD, Ultima online, czy Realm Online. Z naszej perspektywy są (lub były) to gry z beznadzieją grafiką, słabe pod niemal każdym względem, zwłaszcza tyczy się to gier typu MUD, w których trudno jest mówić w ogóle o grafice. Niemniej to dzięki nim gatunek zaistniał, a ponadto stał się najprężniej rozwijającym się w całej historii rozrywki elektronicznej.

Pierwszymi grami które możemy nazwać MMORPG były MUD-y, a pierwszą grę MUD stworzyli Richard Bartle i Roy Mercer w 1978 roku (dla niewtajemniczonych, są to gry które polegają na wpisywaniu poleceń postaci, np. gdzie ma iść czy co robić). Mimo opornego interfejsu i praktycznie braku strony graficznej, do tej pory można znaleźć pasjonatów grających w tego typu gry. Potem powstawały gry z szatą graficzną, jak Club Caribe, stworzony przez LucasArts, ale nie zyskały one sobie jakiejś wielkiej rzeszy fanów.

Przełomowym wydarzeniem dla branży MMORPG, było pojawienie się Neverwinter Nights w 1991 roku. Stworzyli ją Don Daglow i Cathryn Mataga. Była to pierwsza gra łącząca ze sobą możliwość gry online z (kiedyś) nowym silnikiem graficznym GoldBox. Gra nie traciła swojej popularności aż do 1997 roku, kiedy na scenie pojawił się The Shadow of Yserbius, stworzony przez firmę SierraOnline. Wprowadził on wiele nowości w grach MMORPG, np. możliwość łączenia się graczy w drużyny, czy PvP (tak tak, to nie Blizzard wymyślił te wszystkie fajne opcje gier MMO, tylko je umiejętnie skopiował, połączył i dodał sporo innowacji).

W 1996 powstał Meridian 59, pierwsza gra MMORPG w 3D, stworzona przez firmę 3DO. Jest ona powszechnie uważana za prekursora gatunku 3D MMORPG, oraz z pierwszą grę massive multiplayer o masowym zasięgu (trafiła na okładki czasopism o grach komputerowych), i mimo swojej popularności odeszła w zapomnienie z powodu rosnącej konkurencji (nawiasem mówiąc która powstała właśnie dzięki niej). A teraz chyba najbardziej popularna gra MMO do czasu powstania WoW, (ta-dam) Ultima Online.

Ta stworzona przez Richarda Garriotta gra stała się szybko najpopularniejszą grą MMO wyprzedzając konkurencję, i jako pierwsza przekraczając barierę 100 tys. subskrypcji. Popularność Ultimy polegała na jej kilku specyficznych cechach: Po pierwsze, był to otwarty świat, pozwalający graczom robić co chcą, gdzie i kiedy chcą (wiem że to jest normalne MMO, ale w tamtych czasach takie coś było innowacją na skale lotu w kosmos, wcześniej MMO to były z grubsza gry single player, z możliwością gry z kolegami (wcześniej wymienione Neverwinter Nights, czy Shadow of Yserbius). Miałeś także wyboru kombinacji ras i klas na znacznie większą skale niż w poprzednikach.

Po drugie, wprowadzała mnóstwo nowych możliwości, nie występujących u konkurencji: domy graczy, postęp postaci bazujący na skillach, bez leveli, czy klas, crafting, ekonomia tworzona przez graczy, oraz PvP bez żadnych ograniczeń. A po trzecie, gra zyskała międzynarodowy zasięg nie tylko dzięki reklamie, ale mnóstwie prywatnych serwerów, które powstały dzięki stworzeniu emulatora gry. W Polsce gra cieszyła się sporą popularnością właśnie dzięki prywatnym serwerom, i mimo że sporo brakuje im do oryginalnych shardów, to niektóre "privy" wprowadziły mnóstwo opcji, które są niedostępne w oryginale.

Jak to jest, że gra z 2004 roku, mimo braku jakiejś świetnej grafiki, czy nowości ciągle wprowadzanych przez konkurencje ciągle utrzymuje się na szczycie, mimo ostatnich "lekkich" spadków? Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy się z powrotem cofnąć do roku 2004, kiedy zainteresowanie ciągle rosnącej grupy graczy MMORPG było zwrócone w jednym kierunku: World of Warcraft. W tym pamiętnym dla świata internetowej rozrywki roku, ukazała się gra, która łączyła prawie wszystkie cechy poprzedników, dodając sporo swoich oryginalnych rozwiązań, będąc grą jednocześnie nową i starą.

Przede wszystkim gra pozwalała na całkowicie nieograniczoną interakcję z graczami, zachęcała do tworzenia grup nie tylko na jakieś raidy czy podziemia, ale także na codzienną grę z przyjaciółmi. Ponadto grafika była na bardzo wysokim poziomie zresztą (z winy specyficznego "cukierkowego" stylu) do dziś jest całkiem miła dla oka. Jako jedna z pierwszych wprowadziła podział graczy na dwie przeciwne strony (horda i sojusz), co było podłożem do prowadzenia zorganizowanych walk i stworzenia battlegrounds. W WoWie PvP rozwinęło się na znacznie wiekszą skalę niż u konkurencji. Nie był już to nudny end game ze starych gier, wręcz przeciwnie, zachęcał do gry by zdobyć jeszcze lepszy sprzęt, zagrać w zorganizowanej grupie z przyjaciółmi, czy po prostu krzyknąć "Za hordę" i „wyrżnąć wszystkich!".

Ale przede wszystkim sukces World of Warcraft wziął się z potężnej bazy graczy, która zachęcała kolejnych nowych graczy do wstąpienia w szeregi sojuszu, czy hordy, oraz bardzo dobremu marketingowi, i umiejętnej akcji psychologicznej przed premierą (te strzępki informacji, trailery, mało konkretów). Po sukcesie WoWa nastał okres boomu MMO, który trwa do dziś. Gry takie jak Lord of the Rings Online, Runes of Magic czy koreańskie i chińskie firmy zalewające nas grami nie różniącymi się zbytnio od siebie, próbujące wykroić sobie kawałek ciasta z wielkiego tortu składającego się z graczy MMORPG, dają nam mnóstwo nowych możliwości, pytanie kiedy kolos zwany WoW upadnie, a co według was pojawi się w jego miejsce? Guild Wars 2? KoTOR? a może kolejna gra ze stajni Blizzarda - Titan? Zapraszam do komentowania.

Autor: | Data: 04/09/2011 19:26

Oceń grę:




Komentarze
Dragoin dnia wrzesień 07 2011 22:05:20
10/10 za obrazek tytulowy biggrin

Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.

Logowanie
 Nazwa Użytkownika

 Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?

Statystyki:
statystyka
TOP50 Gier MMORPG